Käsityöblogit ja bloggaajien tulonlähteet

Käsityöaiheiset blogit ovat erittäin suosittuja Suomessa. Erilaisia askarteluja ja koristeluja käsitellään toki paljon myös sosiaalisessa mediassa, mutta oma verkkosivusto eli blogi mahdollistaa vielä monipuolisemman sisällön. Tilaa ja mediamuotoja ei silloin ole rajoitettu.

Some-tilit ja blogi myös usein tukevat toisiaan, ja ikään kuin markkinoivat ristiin. Näin käsityösi saavat maksimaalisen näkyvyyden, seuraajakunnan ja ehkä tuottavat myös tuloja. Nykyään online näkyvyys on jopa edellytys ammattimaiselle käsityöläisyydelle.

Käsityöyrittäjä luonnollisesti pyrkii myymään valmistamiaan tuotteita, ja verkkokaupan perustaminen valmiille alustalle maksuvälityksineen on helppoa. Avaimet käteen-paketteja tarjoavat Suomessa lukuisat toimijat.

Kuitenkin myös suosittu harrastajabloggaaja voi tehdä tienestiä, usein pienenä sivutulona varsinaisen työn ohessa. Mikäs sen mukavampaa jos rakas harrastus tuo myös ylimääräistä käyttörahaa.

Yksi perinteinen tapa kaupallistaa blogi on liittyä mainosverkkoon, eli sivustolla näkyy silloin erilaisten tuotteiden bannereita. Realismia on kuitenkin että kävijämäärän tulisi olla hyvinkin suuri ennenkuin näistä tienaa enemmän kuin senttejä.

Erittäin suosituksi on noussut niin sanottu influencer eli vaikuttajamarkkinointi. Tällöin suosittu bloggaaja esittelee yhteistyökumppaneiden tuotteita blogissaan, ja saa tästä korvauksen. Korvaus voi olla ilmaisia tuotteita tai suoraa rahaa.

Käsityöläiselle luontevia kumppaneita voisivat olla esimerkiksi työvälineiden valmistajat/jälleenmyyjät ja materiaalien tuottajat. Kutojalle vaikkapa lankakauppa ja puusepälle työkalufirma.

Tietenkin vain mielikuvitus on rajana. Moni bloggaaja tuottaa myös sisältöä joka liittyy suoraan käsitöihin vain löyhästi jos lainkaan. Suuren seuraajamäärän nettijulkkikset kertovat myös matkoistaan, resepteistään tai vaikkapa kasinopeleistä.

Viime aikoina tämä aspekti on noussut esiin Business Finlandin myöntämien ”koronatukien” myötä. Kohua herättivät tukea saaneet julkkikset kuten Heli Palsanmäki ja Jounin kaupan Sampo Kaulanen, jotka markkinoivat somessa varsinaisen toiminnan ohessa ulkomaisia nettikasinoita.

Jopa moni niin sanottu mommy-blogger (”äitibloggari”), esimerkiksi Mutsihoitaa.fi, kertoo nettikasinoista ja niiden tarjouksista. Rahapelien mainostamisesta voi olla montaa mieltä, mutta ala on varsin tuottoisa tulonlähde.

Yhteistyökumppaneita löytyy kuitenkin monelta muultakin alalta. Tunnettu esimerkki isoksi kasvaneesta, alunperin henkilökohtaisesta blogista on Huono Äiti. Kumppaneissa on suuria toimijoita kuten muun muassa Alko ja Helsingin kaupunki. Myös kansainvälistyminen on heillä tähtäimessa.

Miksei myös suosittu askartelu/käsityöblogi voisi näin laajentua? Silloin siitä voi myös pääasiallinen tulonlähde. Tämä ei kuitenkaan synny yhtäkkiä eikä tyhjästä. Tärkeintä on tehdä sisältöä joka aidosti kiinnostaa ihmisiä.

Usein liiallinen kaupallistaminen heti alkuun voidaan kokea luotaantyöntäväksi, ihmiset arvostavat blogeissa juuri niiden aitoutta.

Vastaa